superfood

Wiele osób nie przechodzi na zdrową dietę ponieważ sądzi, że jest ona bardzo skomplikowana i droga. Faktem jest, że niektóre zdrowe produkty, czyli tzw. superfood mogą być trudno dostępne cenowo. Czy jednak naprawdę potrzebujemy jagód goyi, czy spiruliny, aby zdrowo się odżywiać? Trzeba pamiętać, że nie warto jest ponieść się niektórym tendencjom, które nakłaniają nas do sięgnięcia po unikatowe, trudno dostępne produkty. Istnieje cały szereg produktów typu superfood, które nie tylko są przystępne cenowo, ale pozwalają nam utrzymać zdrowy tryb życia. Co więcej, sporo z nich pochodzi z Polski. Oto 5 przykładowych superfoods dla każdego:

1. Siemię lniane

Siemię lniane jest produktem, który dostaniemy w każdym sklepie za bardzo niską ceną. Jest on bogaty w kwasy tłuszczowe omega-3 i sprzyja utrzymaniu dobrego poziomu cholesterolu. Co więcej dostarcza on sporą ilość błonnika, magnezu, fosforu, żelaza, cynku, czy też witaminy B. Siemię lniane zyskuje na popularności również dzięki prostocie przygotowania. Nasiona wystarczy zmielić, dodać do gotującej się potrawy, czy też przyrumienić na patelni. Mogą być podane praktycznie do każdego dania. Zaleca się, aby spożywać dziennie 1-2 łyżki siemienia lnianego.

2. Jarmuż

Jarmuż należy do roślin kapustowatych. W Polsce jest znany od wielu wieków. Podobnie jak siemię lniane dostarcza organizmowi szereg mikroelementów, takich jak: magnez, białko, błonnik, czy też wapń. Warto też pamiętać, że jarmuż zawiera silne przeciwutleniacze jak chlorofil, który zapobiega powstawaniu zmian nowotworowych. Jak inne rośliny z tej rodziny ma uniwersalne zastosowanie. Jarmuż może być składnikiem naszej sałatki, zupy, czy też dania głównego.

3. Szpinak

Pisząc o jarmużu nie należy zapomnieć o szpinaku. Dzięki swojemu delikatnemu, neutralnemu smaku może być wykorzystane w wielu potrawach oraz w koktajlach. Z racji na bardzo dużą ilość kwasu foliowego jest częstym wyborem wśród kobiet w ciąży. Warto jednak wiedzieć, że nie należy spożywać szpinaku oraz jarmużu jednocześnie. Szczawiany, które występują w szpinaku, ograniczają przyswajalność wapnia i żelaza. Dlatego warto oddzielać oba produkty.

4. Dynia

Jesień sprzyja zakupowi dyni. Jednak jej pestki można jeść przez cały rok. Dostarczają one bardzo dużej ilości magnezu, cynku oraz fistosteroli, która odpowiada za prawidłowy poziom cholesterolu. Sama dynia może być składnikiem wielu potraw, takich jak krem, czy też dodatek do curry i gulaszu.

5. Orzechy włoskie

O potędze orzechów włoskich mogliśmy słyszeć już w dzieciństwie. Od lat są znane liczne ich właściwości. Zawierają one nie tylko sporą ilość kwasów omega-3, ale także białka, błonnika, kwasu foliowego, czy też magnezu. Ponadto orzechy włoskie przyśpieszają spalanie tkanki tłuszczowej, mają działanie antyoksydacyjne oraz zmniejszają apetyt.

Zdrowa dieta nie musi być droga ani skomplikowana. Tak naprawdę to proste wybory decydują o naszym zdrowiu. Warto więc wybierać superfood, które są dopasowane do naszego budżetu i dostarczają niezbędnych mikro oraz makroelementów.

fot.: pixabay.com