tania i zdrowa dieta wegetariańska

Wegetariańska i zdrowa dieta często kojarzona jest z wysokimi cenami. Dlatego też wiele osób nie podejmuje nawet próby zmiany swoich nawyków. Jak się okazuje, rzeczywistość jest zgoła odmienna. Zachowując zdrowy rozsądek, możemy zaplanować swoją dietę, która będzie odpowiadać naszemu budżetowi. Najważniejsze w tym wszystkim racjonalne podejście oraz świadomość, jakie produkty są nam tak naprawdę niezbędne. Czego więc unikać, a co kupować, aby zadbać o swoje zdrowie?

Produkty dietetyczne

Spora ilość osób, które decydują się na przejście na dietę, sięga po produkty dietetyczne. Niestety wiele z nich jest nie tylko droższa, ale również mniej zdrowa. Ograniczenie ilości tłuszczu często jest związane z większym użyciem substancji zagęszczających, czy też cukrów. Należy więc dokładnie czytać skład. Innym aspektem jest świadome zmniejszenie bilansu kalorycznego. Trzeba pamiętać, że tłuszcz i węglowodany są potrzebne do codziennego funkcjonowania. Ich zminimalizowanie może odbić się negatywnie na naszym zdrowiu. Dlatego też nic się nie stanie, jeżeli nie zrezygnujemy z normalnego mleka, czy nawet z pieczywa. Warto jednak zamienić produkty typu śmietana na jogurty naturalne o prostym składzie.

Warzywa oraz mrożonki

Warzywa sprzedawane luzem zawsze były zdrowym wyborem. Jak się jednak okazuje, wbrew powszechnej opinii, mrożonki nie są bezwartościowe. Są one nie tylko bardzo tanie, ale mogą też być uniwersalne dla wielu potraw. Mrożonki znajdują największe zastosowanie w trakcie sezonu zimowego. Warzywa, które są wtedy sprzedawane, nie należą do najtańszych i najsmaczniejszych. Ponadto mają one wyższy stopień stężenia konserwantów. Mrożonki są więc alternatywą w tym przypadku. Zamrożone warzywa nie tracą wszystkich swoich właściwości i mogą zadbać o nasze zdrowie. Powinniśmy jednak wystrzegać się dołączonych mieszanek przypraw. Najczęściej jest to bardzo duża ilość glutaminianu sodu oraz soli.

Rośliny strączkowe

Ciecierzyca, fasola, soczewica, czy bób są absurdalnie tanie w stosunku do ich wartości odżywczych. Są one pełne białka, witamin oraz minerałów. Za ich pomocą można przygotować niejeden zdrowy posiłek, taki jak pasta, kotlety, czy też hummus.

Do swojej diety warto włączyć również wszelkiego rodzaju kasze, takie jak kuskus, czy jaglana, a także ryż, czy nawet pełnoziarnisty makaron. Pomimo wysokiej zawartości węglowodanów nie należy wykluczać z ich diety. Są one nie tylko tanie, ale również zdrowe i uniwersalne. Samodzielne przygotowane spaghetti, czy curry nie wpłynie negatywnie na nasze zdrowie.

Zdrowa dieta nie musi być bardzo skomplikowana. Najważniejszą zasadą jest prosty oraz naturalny skład. Dlatego też nie trzeba też kupować drogich produktów. Warto postawić na samodzielne przygotowywanie posiłków i dobór odpowiednich potraw.

fot. pexels.com